Studiul Gemius: Secretele românilor în cumpărăturile online

În luna august a acestui an,  Gemius a realizat  “eCommerce 2014”, studiu care își propune să identifice preferințele de folosire ale comerțului online de către utilizatorii de internet din România. Cercetarea analizează obiceiurile de cumpărare ale userilor români, tipurile de site-uri de comerț online favorite, avantajele și dezavantajele percepute de ei în legătură cu achizițiile online, opțiunile preferate de plată și livrare, categoriile de produse cumpărate online și valoarea cumpărăturilor.

kruger1Conform studiului, mai mult de două treimi dintre utilizatorii de internet din România au făcut cumpărături online în trecut, iar 21% dintre cei care nu au cumpărat încă nimic online, planifică să facă acest lucru în viitor. 41% dintre utilizatorii participanți la studiu au folosit internetul pentru a cauta magazine pe care ulterior le-au vizitat, 28% au plătit facturi online și 16 % au cumpărat ceva de pe site-urile străine. În ceea ce privește tipurile de site-uri de comerț online favorite, pe primul loc se situează magazinele online: 83% dintre utilizatori declară că le-au folosit personal, pe locul doi se găsesc site-urile de anunțuri (45%), pe locul 3 site-urile de reduceri colective (32%) și pe locul 4 comparatoarele online de prețuri (29%).

Cei care au luat parte la studiu sunt de părere că avantajele principale ale comerțului online sunt: livrarea la domiciliu (74%), faptul că nu sunt nevoiți să plece de acasă (61%) și prețurile mai mici decât în magazinele tradiționale (53%). Pe de altă parte, ca dezavantaje, ei menționează costurile de livrare ridicate (31%) sau problemele cu garanția produselor (19%).

Ce i-ar putea însă motiva să facă cumpărături mai multe? Conform studiului derulat de Gemius, banii sunt cei care fac lumea să se învârtă și pentru utilizatorii de internet din România, deoarece factorii cel mai des invocați pentru creșterea volumului de cumpărături online îl reprezintă prețurile mai mici (59%), costurile de livrare mai scăzute (54%) și reducerile suplimentare (52%).

Întrebați care sunt categoriile de produse cel mai des cumpărate online, participanții la studiu au indicat hainele și accesoriile (58%) electrocasnicele (47%), cărțile, filmele și muzică (44%), gadget-urile (smartphones) și tablete (42%). Conform intereselor utilizatorilor, produsele electronice vor continua să domine scena de e-commerce în viitor, însă unele categorii dominante din trecut vor suferi o scădere în popularitate: haine și accesorii (-18pp), computere și hardware (-11pp), filme, cărți și muzică (-7pp). Interesul în haine și accesorii va înregistra o scădere în rândul utilizatorilor de internet cu experiență în cumpărături online, pentru cei care nu au achiziționat încă produse online, acestea se situează în topul preferințelor, urmate de produsele electronice. Se poate spune astfel că hainele și electronicele sunt “poarta de intrare” în achizițiile online.

Opțiunea de plată preferată a utilizatorilor români de internet este de departe plata prin ramburs – 4 din 5 utilizatori o consideră ca fiind varianta cea mai des folosită în detrimentul plății cu cardul, a transferului  online din contul bancar sau a plății de pe mobil. În consecință, livrarea prin curier este cea mai des folosită metodă de livrare, însă utilizatorii români nu se feresc de metode speciale de livrare, specifice anumitor produse, cum ar fi transferul digital.

Din punct de vedere al banilor cheltuiți online, un coș mediu de cumpărături are valoarea de 470 de lei, în timp ce, cheltuielile anuale ale unui utilizator se ridică la 2260 de lei. Conform studiul, în viitor ne putem aștepta la o creștere a segmentului de e-commerce, întrucât 40% dintre consumatorii actuali anticipează o creștere a cheltuielilor lor și doar 1 din 5 utilizatori indică o scădere a cheltuielilor lor online în anul care vine.

Care sunt însă site-urile de comerț online preferate de utilizatorii români? Conform rezultatelor studiului, din punct de vedere al numărului total de mențiuni, în 2014, eMag.ro a fost site-ul favorit de comerț online al utilizatorilor care au folosit comerțul online din România. Pe locul 2 se situează OLX.ro și pe locul 3 Tocmai.ro. 

Studiul complet îl vedeți aici.

În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din piaţa produselor electronice, electrocasnice, IT&C şi multimedia.

Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.

Ți-a plăcut acest articol? Recomandă-l și altora:
Vrei să primeşti noutăţile din electro-retail în fiecare dimineaţă pe email?
Alătură-te celor 477 cititori fideli!

Te afli aici: Prima pagină: » Servicii » studii de piata » Studiul Gemius: Secretele românilor în cumpărăturile online
Explorează subiecte similare:

Spune-ți părerea

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.