Consiliul Concurenţei a publicat documentul „Orientări asupra acordurilor de co-investiţie, respectiv de utilizare partajată a reţelelor de comunicaţii electronice mobile”. Documentul prezintă cadrul general de care trebuie să ţină cont companiile care doresc să se asocieze în vederea folosirii (dezvoltării şi utilizării) în comnun a activelor lor, astfel încât să nu intre sub incidenţa legislaţiei din domeniul concurenţei.
“<Orientările> au un caracter general, scopul lor fiind de informare şi îndrumare a operatorilor care doresc să încheie asemenea asocieri. Dorim să oferim o imagine de ansamblu a modului de abordare a acestui tip de acorduri orizontale, aspectele particulare fiind abordate în funcţie de eventuala cazuistică specifică” a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.
Deşi, implementarea unor astfel de acorduri conduce la eficienţă economică pentru companiile implicate, există riscul apariţiei unor probleme din punct de vedere al concurenţei, cum ar fi:
– Schimbul de informaţii confidenţiale ce poate avea ca obiect sau ca efect coordonarea comportamentului concurenţial al părţilor la acord
– Posibilitatea părţilor implicate de a adopta, chiar şi în mod tacit, o politică comună de excludere a concurenţilor prin refuzul nejustificat de a acorda concurenţilor accesul la elementele de infrastructură partajate
– Reducerea concurenţei între reţelele de comunicaţii electronice pe care le operează
Totodată, “Orientările” menţionează că aceste acorduri de asociere nu intră sub reglementărilor din domeniul concurenţei (art 5 din lege şi 101 din TFUE), dacă îndeplinesc cumulative 4 criterii:
1. Criteriul 1 – Acordul trebuie să îmbunătăţească producţia sau distribuţia ori să promoveze progresul tehnic şi economic;
2. Criteriul 2 – Acordul, respectiv restricţiile prevăzute de acesta trebuie să fie indispensabile pentru atingerea obiectivelor acestuia;
3. Criteriul 3 – Consumatorii trebuie să obţină o parte rezonabilă din beneficiile obţinute de părţi ca urmare a implementării acordului;
4. Criteriul 4 – Acordul nu trebuie să ofere părţilor posibilitatea eliminării concurenţei de pe o parte substanţială a pieţei produselor în cauză.
În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din piaţa produselor electronice, electrocasnice, IT&C şi multimedia.
Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.