Piața de bunuri de folosință îndelungată din România a înregistrat o creștere ușoară de 6.4% în trimestrul al doilea din 2015, ajungând astfel la valoarea de 449 de milioane de euro, conform rezultatelor studiului GfK TEMAX® România. Deşi trendul ramâne unul pozitiv, ritmul de creștere a scăzut la 6.4%.
Atât sectorul telecom cât și electrocasnicele mari și electrocasnicele mici au avut o evoluție pozitivă, fiind singurele sectoare ce au contribuit la creșterea pieței. Cea mai surprinzătoare schimbare a venit însă din sectorul de electronice care, în T2 2015, a înregistrat o scădere de 3.3%.
Telecom: smartphone-urile și căștile au continuat trendul ascendent
Comparativ cu al doilea trimestru al 2014, o creștere de peste 15% a vânzărilor din segmentul de Telecom a fost înregistrată în T2. Vânzările totale au însumat aproximativ 145 de milioane de euro.
Creșterea de 22% a smartphone-urilor a compensat scăderea vânzărilor de telefoane mobile. Totodată, aceasta a continuat să întărească piața de accesorii precum cea a căștilor care, în T2 2015, a raportat o creștere puternică comparativ cu aceeași perioadă din 2014.
Electrocasnice mari: creșterile continuă
În al doilea trimestru al anului 2015, valoarea sectorului de electrocasnice mari a atins 95 de milioane de euro, toate categoriile incluse în acesta contribuind la excedentul total de peste 11%. În timp ce electrocasnicele incorporabile și frigiderele au înregistrat creșteri de două cifre, mașinile de spălat au încetinit rata de majorare la o singură cifră. Niciun semn de stagnare a evoluției vânzărilor de frigidere care au avut un plus 20% în T2 2015.
Electrocasnice mici: rată de creștere de o cifră
Vânzările de electrocasnice mici au crescut cu mai bine de 8%, până la 29 de milioane de euro.
Sectorul aparatelor de bucătărie a înregistrat o majorare în valoare a vânzărilor dată de aparatele de preparat mâncarea și de storcătoarele pentru fructe și legume.
Roboții de bucătărie (cu brațul poziționat deasupra), storcătoarele de fructe și legume prin presare și blenderele au avut o contribuție deosebită la creșterea sectorului de aparate de bucătărie în România. Însă cel mai mare impuls a fost dat de sectorul de aparate de ras și epilat. Totodată, aparatele de îndepărtat părul cu lumină intens pulsată (IPL) și male grooming au înregistrat rate de creștere de două cifre.
IT: Calculatoarele portabile au continuat trendul ascendent
Comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, sectorul IT s-a menținut stabil în T2 2015, atingând 95 de milioane de euro. După evoluții foarte bune, tabletele au înregistrat o scădere a cererii, în special pe segmentul de 7 inchi. În contrast, calculatoarele portabile și-au menținut trendul pozitiv pe toate segmentele, în special pentru desktop replacement și convertibile. Perifericele și desk computing au continuat să crească.
Electronice: evoluție negativă după mult timp
Cel de-al doilea trimestru din 2015 a înregistrat, pentru electronice, o ușoară scădere de peste 3% în valoare. PTV, sectorul dominant din această categorie a scăzut cu aproape 5%, în timp ce cererea pentru televizoarele cu ecran UHD și diagonale mai mari de 40 inchi a continuat să crească. Vești foarte bune vin din sectorul de camere video de acțiune care și-a dublat valoarea. Piața audio are semnale pozitive întrucât sistemele audio, boxele și boxele cu andocare au înregistrat vânzări mai mari.
Imprimante, multifuncționale și consumabile: T2 nu a continuat tendința pozitivă a începutului de an
După un prim trimestru bun, vânzările de imprimante, multifuncționale și consumabile au înregistrat o scădere de aproape 4% comparativ cu T2 2014. Unul din motivele scăderii a fost performanța slabă a cartușelor, atât cu cerneală cât și cu laser. Echipamentele cu cerneală au scăzut cu 10 procente în timp ce cele cu laser și-au încetinit ritmul de creștere la 4%.
Foto: scădere de două cifre
Piața foto din România a scăzut cu aproape 17% în trimestrul al doilea din 2015, până la o valoare totală de 6 milioane de euro.
Piața de bunuri de folosință îndelungată din România a continuat pe un trend pozitiv și în T2 2015, însă ritmul de creștere a scăzut la 6.4%. Doar trei sectoare au contribuit la creșterea acesteia: telecom, electrocasnice mari și mici. Începând cu iunie 2015, în România, TVA-ul la alimente și băuturi nealcoolice a scăzut de la 24% la 9%. Astfel, este interesant de văzut dacă economisirea făcută de consumator se va duce sau nu către achiziția de bunuri de folosință îndelungată.
GfK Temax® este un indice utilizat de GfK Retail and Technology pentru a monitoriza piețele bunurilor de folosință îndelungată. Rezultatele sunt bazate pe studiile desfășurate regulat pe panelul de retail al GfK. Panelul de retail cuprinde date de la peste 425,000 de puncte de vânzare din 30 de ţări.
În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din retailul alimentar şi din industria FMCG.
Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.