Studiu: Cum se informează cumpărătorii atunci când vor să cumpere un smartphone sau o tabletă?

Gfk a prezentat rezultatele studiului GfK Purchase Journey care monitorizează  procesul de cumpărare pentru smartphone-uri și tablete în 4 țări: România, Marea Britanie, Rusia și Belgia.

Cum se informează cumpărătorii din diferite piețe atunci când vine vorba despre o achiziție majoră cum ar fi un smartphone sau tabletă? Cum diferă comportamentul lor de la o cultură la alta? Aceasta a fost întrebarea adresată într-un studiu GfK realizat în România, Marea Britanie, Belgia și Rusia și în care a fost investigat procesul de cumpărare  pentru smartphone-uri și tablete.

Nu este o surpriză faptul că cei mai mulți cumpărători de smartphone-uri caută informații online, dar cifrele diferă de la o țară la alta: 95% în Rusia, 92% în Belgia, 86% în Marea Britanie și 77% în România. Totuși, căutările online nu se traduc neapărat în vânzări finalizate în acest mediu. Comportamentul tipic este de informare online și cumpărare offline, tendință care ne așteptăm să continue. De ce? Deoarece cumpărătorii consideră smartphone-ul și tableta obiecte foarte personale. Prin urmare, simt nevoia să atingă produsul, să îi testeze modul de funcționare. În plus, dorința de a verifica informațiile colectate online, îngrijorările privind plata electronică și dorința de a evita costul si timpul de livrare fac ca modalitatea preferată de achiziționare să fie offline, din magazin.

infografic GfK studiu tablete si smartphone-uri, august 2014

Cât timp petrec oamenii căutând informații online?

Timpul mediu în cele patru piețe analizate este de 52 de minute, indicând faptul că aceste căutări sunt luate foarte în serios. Există însă diferențe mari între țări. Britanicii petrec cel mai mult cu aceste cercetări – 70 minute. Românii îi urmează, cu 63 minute, în vreme ce belgienii dedică 52 de minute, iar rușii cel mai puțin timp – doar 24 minute. Aceste căutări nu se întâmplă într-o singură sesiune, ci se întind pe un număr mai mare de zile. Studiul GfK arată că întregul procesul de cumpărare variază de la un minim de 15 zile în România, la 17 în Rusia și la 21 în Belgia. În Marea Britanie este aproape de două ori mai mare decât în celelalte piețe, durând 41 de zile.

Timpul petrecut pe site-uri

În toate țările în care GfK a derulat studiul, site-urile producătorilor și ale operatorilor constituie o sursă de informații cheie pentru cumpărători, la fel ca site-urile de comparare a prețurilor. Deși percepția privind brandul este puternic influențată de social media, opiniile altor persoane exprimate pe aceste rețele de socializare s-au dovedit a fi mai puțin influente în procesul de cumpărare. Excepție fac cumpărătorii de iPhone, în cazul cărora word-of-mouth-ul joacă un rol important.

În cele din urmă, studiul a arătat că social media au fost folosite de doar 6% dintre cumpărătorii din Rusia, de 8% în România, 14% în Marea Britanie și 22% în Belgia, ilustrând faptul că, deși mediile sociale sunt în creștere ca importanță atunci când vine vorba despre influențarea procesului de cumpărare, ele sunt încă la un nivel relativ scăzut de utilizare.

Concluzii

În aceste piețe, linia de demarcație dintre punctele de interacțiune cu mediul online și offline în procesul de cumpărare devine din ce în ce mai neclară – și va deveni și mai mult pe măsură ce numărul de astfel de puncte (touch points) va crește. Consumatorii comută ușor între mediile virtuale de informare și cele fizice de mai multe ori în timpul căutărilor lor. Astfel, profită de cea mai bună ofertă, indiferent dacă aceasta se găsește pe un site de comerț electronic sau într-un magazin offline.

De aceea, procesul de înțelegere a comportamentului consumatorilor devine din ce în ce mai provocator, în special în ceea ce privește segmentarea consumatorilor și identificarea diferitelor tipologii ale acestora. Aceasta înseamnă că retailerii trebuie să monitorizeze cu multă grijă procesul de cumpărare al consumatorilor, modeland rutele tipice, cu scopul de a înțelege și de a influența momentele-cheie de luare a deciziilor.

În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din piaţa produselor electronice, electrocasnice, IT&C şi multimedia.

Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.

Ți-a plăcut acest articol? Recomandă-l și altora:
Vrei să primeşti noutăţile din electro-retail în fiecare dimineaţă pe email?
Alătură-te celor 479 cititori fideli!

Te afli aici: Prima pagină: » Servicii » studii de piata » Studiu: Cum se informează cumpărătorii atunci când vor să cumpere un smartphone sau o tabletă?

Spune-ți părerea

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.