Bilanț NielsenIQ 2024: creștere a pieței locale de Electro-IT, după doi ani de contracție a volumelor

La nivel european și în România, optimismul consumatorilor a fost în ușoară creștere în prima parte a anului 2024, conform studiilor NielsenIQ numărul celor cu perspective financiare negative fiind în scădere (37%, de la 41), iar al celor optimiști în creștere (15%, de la 12). În România, după aproape doi ani de contracție a volumelor, încetinirea inflației a permis revenirea pe creștere a consumului cantitativ în industria electro-IT.

electro-IT

Creșterea pieței de electro-IT cu 9.6%

Per total „Barometrul de retail” al NIQ-GfK, ce acoperă cca 62,000 de magazine la nivel național, arată o creștere valorică a vânzărilor în industria electro-IT de 9.6% față de anul trecut.

Pe lângă inflație și puterea de cumpărare, în 2024 vânzările au fost influențate și de alți factori, cum ar fi schimbările climatice și de legislație, cele de obiceiuri de consum ori din activitatea și dezvoltarea formatelor de retail.

Vara fierbinte începută încă din martie a dus la creșterea cu două cifre a vânzărilor de aparate de aer condiționat.

Obiceiurile consumatorilor

După ani de crize succesive, consumatorul a devenit foarte „determinat” în a cheltui doar pe lucrurile care contează și îi aduc beneficii. Conform „NIQ 2004  Mid year Consumer Outloock”, 52% dintre cumpărătorii uzuali ai unui brand nu îl vor mai cumpără și anul viitor – loialitatea fiind și mai mică pentru produsele care au o penetrare redusă printre consumatori.

În România, conform „NIQ Shopper Trends 2024”, fiecare cumpărător urban deține în medie 4.4 carduri de loialitate ale unui retailer de FMCG, iar 80% din ei sunt dispuși să schimbe marca produsului sau magazinul pentru a beneficia de promoții. Doar consumatorii din mediul rural au o atitudine mai loială față de branduri, 80% dintre ei afirmând că dacă sunt mulțumiți de un brand, nu intenționează să îl schimbe (conform „NIQ Rural România 2024”).


EXPO ELECTRO 2025 – Home Appliances & Electronics – prima expoziție B2B din România cu produse din categoriile electrocasnice și electronice pentru casă, care se va desfășura în paralel cu EXPO DIY 2025 – Smart Green Home, dar într-o zonă dedicată, în perioada 25 – 26 iunie 2025, la Universitatea Națională de Știință și Tehnologie POLITEHNICA București.

Aflat la cea de-a IV-a ediție, EXPO DIY 2025 – Smart Green Home este cel mai mare târg profesional din România și din regiune dedicat produselor din categoriile materiale de construcții, amenajări interioare, bricolaj, grădină și produse pentru casă, cu focus pe soluții și produse „verzi”, organizat de publicația BricoRetail.ro.

Rezervă un stand aici: www.expo-electro.com/expozanti sau achiziționează un pachet de partener!

Mai multe detalii și oferte personalizate pentru parteneri la contact@expo-electro.com sau tel. 0720.120.456

Dezvoltarea formatelor de retail

În România, dezvoltarea formatelor de comerț modern continuă, atât numeric cât și calitativ. Deși în 2024 s-au deschis mai puține magazine ale retailerilor internaționali (+160) decât în anii anteriori (+203 în ‘23 și +396 în ‘22), pe piață au apărut rețele noi, au avut loc fuziuni, iar multe magazine sunt reorganizate pentru a se adapta noilor cerințe ale consumatorilor.

Comerțul tradițional, deși în scădere numerică, se modernizează și el, din ce în ce mai multe magazine adoptând bunele practici europene în privința sortimentației și serviciilor.

Agilitatea câștigată de consumatori în a jongla printre propunerile diferitelor formate de retail și ale diferiților producători îi impulsionează pe aceștia să lanseze din ce în ce mai multe oferte promoționale, pentru a-și menține sau crește cota de piață. Trimestrul 4, cu începerea școlilor și sărbătorile de iarnă, înregistrează vârful perioadelor promoționale.

În industria Electro & IT, cel mai mare eveniment promo anual, Black Friday, a adus creșteri de vânzări de 212% față de media anuală, cu +12% față de creșterea înregistrată de evenimentul similar de anul trecut.

electro-it

Deși comparativ cu alte țări europene presiunea promoțională din România este încă moderată iar promoțiile aduc un plus de vânzări, producătorii și retailerii au o sarcină din ce în ce mai dificilă în a găși ofertele optime atât pentru a satisface dorințele tot mai sofisticate și educate ale consumatorilor, cât și pentru a-și menține profitabilitatea într-o piață încă marcată de scăderea puterii de cumpărare.


Întregul conținut al site-ului www.electroretail.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.

De două ori pe săptămână puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din sectoarele Electronice, Electrocasnice, IT&C și Multimedia.

Abonaţi-vă la newsletter aici: www.electroretail.ro/newsletter

Publicația ElectroRetail.ro reprezintă platforma ideală pentru a vă promova produsele sau serviciile. Mai multe detalii, AICI.

Depositphotos

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *